Gratinerad blomkålspure




Tänkte uppdatera med lite smaskiga recept här nu eftersom jag inom kort ska köra pulver i 3 veckor. Då blir det rätt så tomt på mat här en period eftersom jag inte kommer klara av det.

Blomkålspure:

1 blomkåls huvud
2 ½ dl vispgrädde
2½ dl mjölk (4 dl visprgädde om du är super strikt)
200 g smör
3 st äggulor
salt
vitpeppar
hönsbuljong tärning

Ja, det låter som sjukt mycket jobb för en liten pure, men det är inte så farligt (har jag hört) och det är SÅ värt det!

Koka blomkålen med grädde, mjölk och smör, salt och pepparn, och hönsbuljongen. (dela först upp blomkålen i buketter). Låt det småkoka i medel värme, (annars bräns grädden) i typ 40 min. Häll av all vätska utom 1 dl, spara vätskan i ett glas brevid. Mixa det slätt och noga med mixerstav i 5 min. Ställ av den från spisen, häll ner äggulorna under omrörning och låt svalna i 10 min. Häll upp puren i ungsfasta små formar och ställ in i ugnen 200 grader i 10 min. (Går även att äta utan att ha dom i ugnen)


Kommentarer
Postat av: siri

Jo hon har endel flaskor.. Dock är 6 av dom små som eg inte används men som vi tog fram nu när hon va sjuk å åt småportioner ersättning eller vatten å så :) jo kanske vi kan komma i mrn iaf.. Men folk kanske tycker vi ska hålla oss hemma eftersom hon varit sjuk.. :(

2012-05-03 @ 20:57:45
URL: http://minbebis.com/blogg/mammasiri
Postat av: siri

Haha ja de är ju sant :) om de inte blir nån mer kräk eller annat så kommer vi nog ner en stund iaf.. Ska ev se på en större lägenhet kl 2-3 men kan ju va med nån timme iaf.. :) skulle va kul å hänga med så ja hoppas hon är frisk nu :)

2012-05-03 @ 21:20:40
URL: http://minbebis.com/blogg/mammasiri

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0