När bör barn sova?

Det råder delade meningar om när barn bör somna för natten. Nu pratar jag inte sora barn, det är en helt annan fråga nu pratar jag bebisar i Novalies ålder. Sedan hon föddes har hon haft svårt att somna i egen säng eller på bestämd tid. De första 2 månaderna sov hon mellan oss i sängen tills det plötsligt en dag gick att bära över henne i hennes- och hon fortsatte sova. Men jag har aldrig kunnat gå in med henne kl 20 och lagt henne där, sjungt en sång och så har hon somnat för natten. Nej, hon somnar i soffan med mig och sen bär jag in henne i hennes säng. Dels är det för marcus och Liams skull eftersom vi bor så satans litet, så har hon problem att somna så väcker hon dom, men dels för att jag har aldrig sett någon mening med att tvinga en nyfödd bebis att sova när hon inte vill. Hon har helt enkelt fått sova när helst det behagar henne. I början somnade hon vid 01 på natten, vilket var rätt tufft men då vaknade hon inte heller förrän vid 12 tiden, så det var ju helt okej. Sen somnade hon vid 00, sedan 23 och numera somnar hon för natten runt 22. I soffan, brevid mig. Det gör mig inget, det passar mina rutiner också eftersom jag inte gärna går och lägger mig tidigare ändå, och då vaknar hon mallan 9-10 på morgonen. Underbart! Folk snackar om att deras ungar somnar prick kl 20 i deras perfekta sänger efter deras perfekta portion med gröt. Och så vaknar ungarna kl 6 på morgonen och vill gå upp. Ja med hur kul är det då? Jag vet att den dagen kommer komma så småningom ändå, jag behöver inte skynda den på vägen. Ju äldre Nova blir, ju tidigare kommer hon somna och desto tidigare kommer hon att vakna. Liam tex somnar mellan 19-20 och vaknar sällan efter kl 7. <
Vet inte egentligen vad jag ville med detta, men mest nog bara berätta att jag tycker att sov hetsen kan tagga ner några hekto för så länge babysarna är nöjda och mamman är nöjd så är det liksom inga probleeem. Sådeså :)

Nu ska jag sova. Någon dag ska jag skriva en lista på alla serier som jag följer på nätet och sätta betyg på de, på begäran av en vän i nöd. Dessutom kan det va rätt kul att hålla lite koll. Har ju blivit en hel del nu när man varit gravid, sjukskriven, mammaledig osv osv. 

Just det, måste ju också skriva att vi var på babysim idag eftersom det blev inställt i Tisdags. Mackan följde med och tyckte det var mycket mysigt att bada med Novalie. Dock tyckte han att själv kursen var lite "sekt- aktig" (??) och töntig. Men såklart väldigt mysigt. Novalie älskar det ju så man kan ju inte annat än göra detsamma. Nu ska jag hoppa i säng, för min trotsiga dotter ville inte sova kl 22 ikväll, utan somnade kl 00 istället. Det ger mig förmodligen ingen sovmorgon men vi får väl se. Godnatt!


Kommentarer
Postat av: carro

Vi har inte heller några direkta läggnings rutiner än, oliver somnar.nån gång mellan tio och elva och vaknar runt tio så långt har vi kommit. Sen hur han somnar är olika antingen vid tutten, mellan mig och jens eller i sängen :)

2012-02-20 @ 22:09:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0